Monday, 4 August 2014

Tanda Tanda Demam Denggi

Tanda Tanda Demam Denggi - Demam denggi merupakan jenis penyakit yang disebabkan oleh terjankatnya virus Denggi (Flavivirus) yang dibawa oleh nyamuk Aedes betina. Penyabaran terjadi karena gigitan nyamuk tersebut yang terlah menggigit orang yang berpenyakit virus denggi kepada orang yang sihat. Penyakit denggi terbagi menjadi 2 iaitu Demam Hemoragik (DHF) dan Sindrom Kejutan Denggi (DSS).


Tanda Tanda Demam Denggi
Virus denggi akan menjangkit penderita selama 3 sampai dengan 14 hari (purata 4 - 6 hari) sebelum menunjaukan tanda-tanda. pesakit mungkin akan mengalami demam secara tiba-tiba dengan diikuti dengan berbagai tanda dan gejala yang tidak biasa.

Dengi berdarah dan denggi merupakan penyakit febril akut, yang sering dijumpai dikawasan tropik, dengn sebaran serupa dengan malaria. Denggi disebabkan oleh satu daripada empat virus serotype yang berkait rapat dari genus Flavivirus, famili Flaviviridae,

Tanda dan gejala


Demam denggi diawali dengan demam yang datang dengan mengejut, sakit kepala, sakit pada belakakng bola mata, sakit otot dan sendi sakit pinggang yang teruk menyebabkan ia juga digelar demam tulang-pecah - break-bone fever) dan gatal-gatal. Ciri radang demam denggi adalah timbul bintik-bintik merah terang, dan biasanya muncul pada anggota badan bagian bawah. pada sesetengah pesakit akan merebak hampir pada seluruh tubuh. Tanda pada kulit yang klasik ialah seluruh kulit berbintik kemerahan bertukar dengan warna kulit normal (island of white in a sea of red). Kemungkinannya tejadi  gastritis dengan disertai mual, sakit perut dan mutah atau cirit-cirit. Penderita juga biasanya menderita radang hati, radang otak (pada anak-anak) dan juga dalam kes luar biasa radang otot jantung.

Demam denggi klasik terjadi selama 6 samapi 7 hari dan demam kemnali memuncak pada akhir demam (biphasic). Secara klimak bilangan sela darah pembeku akan turun sehingga demam hilanga diertai dengan hilangnya berdalir plasma darah dari saluran darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga diantara selaput paru-paru, runag peritoneum dan sebagainya, karena itu pembuluh kapiler menjadi rapuh. Pada tingkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan resiko pendarahan.

Kes DHF juga menunjukan demam tinggi, fenomena pendarahan, haemoconcentration dan trombositopenia (thrombocytopenia). Sebagian kes mambawa ke sindrom kejutan denggi atau DDS yang dapat menyababkan kematian yang tinggi.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Tanda Tanda Demam Denggi

0 komentar:

Post a Comment